Det blir kurs i vår!

Postet av Nesodden kajakklubb den 18. Apr 2020

Her er sesongens instruktører, fra venstre: Kent Are Holmen, Jørgen Moltubak, Marianne Aars og Jostein Vorkinn.

Kurs og smittevern

Kajakkpadling er en fritidsaktivitet som passer for alle, og er en fin mulighet til å komme seg ut i naturen på. For å komme igang med padling, trenger du vårt tre timers Introduksjonskurs.

Siden man vanligvis har flere meters avstand til andre, er padling en aktivitet som er lite smittefarlig. Likevel må vi ta noen forholdregler når vi arrangerer kurs. De følgende tiltakene, bygger på veiledning til Forbud mot enkelte kultur- og idrettsarrangementer gitt av Helsedirektoratet . Forbudet gjelder arrangementer som  ikke ivaretar grunnleggende krav til smittevern slik de er beskrevet i veiledningen gitt av Helsedirektoratet og i anbefalinger om samling av personer og samling i gruppe.

Dette er tiltakene vi har iverksatt:

Utstyret:

Klubben vasker og desinfiserer utstyr mellom hvert kurs. Kursleder finner fram tørrdrakt, vest og spruttrekk på forhånd og klargjør dette til hver enkelt deltaker, slik at det ikke blir kø i utstyrsboden. Alle kursledere overholder krav om god håndhygiene i behandling av alt utstyr.

Antall deltakere:

Maksantall deltakere er redusert fra 6 til 4.

Helseerklæring:

I den helseerklæringen alle må fylle ut før deltakelse på kurs, er følgende lagt til:

“Grunnet situasjonen med Covid-19 virus, kan vi ikke ha med deltakere som er syke, som hoster, som er i risikogruppen og/eller har allergi med nysing.

Jeg bekrefter med dette at jeg tilfredsstiller kravene til deltakelse, jfr over, kryss av

Vær oppmerksom på at kursleder kan bortvise deg dersom han/hun vurderer at du ikke tilfredsstiller kravene over.”

Kursinnholdet:

I de fleste av aktivitetene i løpet av kurset er man bare i kontakt med sitt eget utstyr / kajakk, og har god avstand til andre. Det vil derfor ikke være noe problem å opprettholdet kravet til avstand mellom deltakerne, for å hindre smittet. I samsvar med koronavettreglene fra NPF opererer vi ikke med at deltakerne legger seg tett inntil hverandre (“flåte”) under teorigjennomgang, istedenfor vil dette gjøre på/ved land.

I oversikten over delmålene ved kurset er det ett punkt som heter: “Innføring til hvordan en kan øke sikkerheten ved padling.” Under dette punktet er det vanlig å undervise i kameratredning, en øvelse hvor det kan være vanskelig å opprettholde avstandskravet. Vi vil derfor gjennomgå dette ved å henvise til video, demonstrere og vise teknikken på land, og dersom vind- og bølgeforhold tillater det, vise en variant av teknikken som ivaretar avstandskravet. Se eksempel på én måte å gjennomføre kameratredning på i denne YouTube-filmen. Obs: Hvis to deltakere på samme kurs bor sammen, kan disse gjennomgå opplæringen på vanlig måte, da de ikke er avhengige av å holde to meters avstand. Oppgi gjerne informasjon om dette ved påmelding.

Velkommen til kurs!