Introkurs i havpadling og livredning ute

Arrangør: Nesodden kajakklubb
Påmeldingsfrist: 11.05.2023 02:00

Vis kart

Påmelding kr 1 037,00 inkl. avgifter

Kurset består av introkurs havpadling (ca. 4 timer) og livredning ute (ca. 3 timer) og gir en introduksjon til kajakkpadling med spesiell vekt på trygg ferdsel i, på og ved vann. Kurset er spesielt godt egnet for deg som ønsker å begynne med padling men føler at du godt kunne bli bedre venn med vannet.

Kurset varer totalt ca. 7 timer fordelt på to dager á 4 t + 3 timer.

Kursinnhold:

• Bruke redningsvest og flytevest på korrekt måte
  • Ferdes trygt ut i vannet og opp igjen
  • Løfte, bære og sjøsette kajakken
  • Padle forover med rett kurs, svinge, stoppe og padle bakover
  • Sittestilling og god padleteknikk
  • Gå rundt og komme seg tilfredsstillende ut av kajakken i vannet
  • Flyte og orientere seg i vannet
  • Svømme 20 meter på mage og rygg med flytemiddel
  • Kameratredning (hvordan to padlere kan samarbeide om tømme den veltede kajakken og få den som ligger i vannet om bord igjen)
  • Ilandstigning og ilandføre jevnstor person
  • Kjenne til bruk av redningsline, livbøye og andre flytemidler som kan være aktuelle å bruke innen livredning
  • Utføre redning med forlenget arm (for eksempel redningsline, redningsbøye)
  • Gjennomføre søk og hente opp gjenstand fra bunn
  • Søke etter savnet person i vannet
  • Utføre hjerte-lungeredning (HLR)
  • Kjennskap til lokale padleforhold
  • Padling med sporløs ferdsel
  • Kjennskap til hvordan du reserverer og låner kajakk i Nesodden kajakklubb

Påkledning:

Klubben har tørrdrakter til kursdeltagere som vi bruker hele året. Det er mye bading på kurset og det holder oss tørre og varme (forutsatt at du lukker glidelåsene helt igjen!). Under tørrdrakten brukes vanlig treningstøy og det er lurt å ha på ullundertøy. Hvis det er kaldt i vannet trengs det varme klær. Ta heller med litt ekstra. Under tørrrdakten skal det ikke brukes beltespenner, klokker etc, det kan lage hull.

Krav:

Svømmedyktig, Fra 14 år, Medlem i Nesodden kajakklubb

Mat og drikke:

Ta med litt mat og drikke, det går mye energi i løpet av kurset og vitar en liten matpause halvveis. Hvis det er kaldt i været ta med varm drikke.

Instruktører:

Klubbens kursinstruktører er godkjent av Norges padleforbund som aktivitetsleder padling hav og livredning ute.

Helse:

Har du helsemessige utfordringer som instruktøren bør være klar over, så ta kontakt ved å svare på den info-eposten instruktøren sender deg i forkant av kurset.