Grunnkurs havpadling

Generell informasjon til deltagere på grunnkurs havpadling i Nesodden kajakklubb

Grunnkurset i havpadling har tre hoveområder: Du får god trening i å manøvrere kajakken, slik at du kan padle effektivt og mer avslappet. Du får lære redningsøvelser og trene på disse. Har du tatt introkurs fra før, vil grunnkurset både by på flere nye elementer og mer trening. Du behøver ikke å ha tatt introkurs på forhånd, og grunnkurset er et fint sted å starte padlingen.

Det tredje hovedfokuset i grunnkurset er at vi på dag 2 planlegger og gjennomfører en tur. Det å ha gått gjennom det som trengs for å planlegge og gjennomføre en tur under trygge forhold, gjør at du selv står mye bedre rustet til å dra på turer senere.

Den ytre rammen for kurset er 16 timer. Det inkluderer godt med pauser, og du kan i stor grad regulere intensiteten selv.

Hvem passer kurset for? Det passer for deg som er i normalt form og helse, kan svømme og er over 14 år. Har du helsemessige utfordringer som kan få innvirkning på kurset, eller behov for spesielle tilpasninger, bør du ta kontakt med instruktør i forkant av kurset.

Kursinnhold

• Løfte, bære, sjøsette og entre kajakken
  • Effektiv fremoverpadling
  • Bakoverpadling og stopp.
  • Sideveis forflytning av kajakken.
  • Lavt støttetak.
  • Styretak (bak).
  • Sving (sveipetak og styretak).
  • Ilandstigning.
  • Sikring av kajakk etter ilandstigning
  • Kameratredning
  • Introduksjon til egenredning
  • Skadeforebygging
  • Planlegging av enkel tur som skal gjennomføres
  • Generell sikkerhet og grunnleggende sjømannskap
  • Generelt om friluftsliv og Allemannsretten
  • Sporløs ferdsel
  • Kjennskap til lokale padleforhold

Kajakk og utstyr

Til kurset brukes følgende utstyr, klubben har dette, men hvis du har eget anbefaler vi at du bruker det så du får øvelse i det utstyret du kommer til å bruke mest.

• Havkajakk
  • Padlevest
  • Sprut trekk
  • Åre
  • Tørrdrakt
  • Neoprensko

Påkledning

• Klubben har tørrdrakter til kursdeltagere som vi bruker hele året.
  • Det er mye bading på kurset og draktene kan lekke litt, så ta med ekstra skift. Under tørrdrakten brukes vanlig treningstøy.
  • Hvis det er kaldt i vannet trengs det varme klær. Det er lurt å ha på ullundertøy.
  • Under tørrrdakten skal det ikke brukes beltespenner, klokker etc, det kan lage hull.
  • Pass på å dra glidelåsene helt igjen på tørrdrakten!

Krav

• Svømmedyktig
  • Fra 14 år
  • Medlem i Nesodden kajakklubb
  • (Det er ikke krav om introkurs)

Mat og drikke

Ta med mat og drikke, det går mye energi i løpet av kurset.

Instruktører

Klubbens kursinstruktører har som minimum tatt aktivitetslederkurs på våttkortstigen og er godkjent av Norges padleforbund til å holde kurset.

Kr. 1300 betalingsgebyr kr. 12.

Helse

Har du helsemessige utfordringer som instruktøren bør være klar over, så ta kontakt ved å svare på den info-eposten instruktøren sender deg i forkant av kurset.