Teknikkurs havpadling

Deltakeren får en grundig gjennomgang av grenens tekniske ferdigheter, både med hensyn til teknikk og sikkerhet. Etter endt kurs kan deltakeren utføre god teknikk i rolige omgivelser.

Kurset er for de som har tatt grunnkurset og vil utvide sine ferdigheter og bli tryggere på vannet.

Kursinnhold

HÅNDTERING AV KAJAKKEN

• Løfte, bære, sjøsette
  • Sikring av kajakk.
  • Kanting av kajakk.

FREMDRIFTSTAK

• Effektivt framdriftstak (padle rett fram over lengre distanse).
  • Bakoverpadling
  • 8-tallspadling fremover og bakover med kanting av kajakk.

STYRETAK

• Styretak bak.
  • Baugtak.

Sideveis forflytning

• Uten fremdrift i kajakken
  • I fart

STØTTETAK

• Sculling for støtte.
  • Støttetak (høye og lave)

REDNINGSTEKNIKK

• Kameratredning.
  • Egenredning.
  • Tauing og bruk av taueline.
  • Eskimoredning.

RULLE

Deltakeren lærer det grunnleggende ved rulla. (DETTE ER EN INTRODUKSJON TIL RULLA! SÅ RULLA TRENGER IKKE SITTE!)

Kajakk og utstyr

Til kurset brukes følgende utstyr, klubben har dette, men hvis du har eget anbefaler vi at du bruker det så du får øvelse i det utstyret du kommer til å bruke mest.

• Havkajakk
  • Padlevest
  • Sprut trekk
  • Åre
  • Tørrdrakt
  • Neoprensko

Påkledning

• Klubben har tørrdrakter til kursdeltagere som vi bruker hele året.
  • Det er mye bading på kurset og draktene kan lekke litt, så ta med ekstra skift.
  • Under tørrdrakten brukes vanlig treningstøy. Hvis det er kaldt i vannet trengs det varme klær. Det er lurt å ha på ullundeertøy.
  • Under tørrrdakten skal det ikke brukes beltespenner, klokker etc, det kan lage hull.
  • Pass på å trekke glidelåsene helt igjen på tørrdrakten!

Mat og drikke

Ta med mat og drikke for hele turen, det går mye energi i løpet av kurset. Alle må ha med en thermos med varmt vann til starten av kurset.

Ta med

• Bruker du briller må du ha snor i brillene, det enkleste er linser hvis du har det.
  • Lommelykt, sovepose (avhengig av årstid og om kurset inkluderer overnatting)
  • Og alt det man ellers trenger for en helg på fjorden..
  • Vanntette bagger: Alt vi skal ta med pakker vi i kajakken og har med på hele kurset. Det kan kommme vann inn i lasterommene når vi har kurs, så bruk vanntette bagger som du får kjøpt i padlebutikker. Små bagger er enklest å pakke i kajakken.

Instruktører

Klubbens kursinstruktører har som minimum tatt Videregående kurs på våttkort stigen og er godkjent av Norges padleforbund til å holde kurset.

Kr. 1300 + betalingsgebyr kr. 12.

Helse

Har du helsemessige utfordringer som instruktøren bør være klar over, så ta kontakt ved å svare på den info-eposten instruktøren sender deg i forkant av kurset.