16 timers livredningskurs ute for turledere og instruktører

Postet av Styret i NKK den 24. Sep 2021

Instruktør Heidi Gimnes og ivrige kursdeltakere på den gamle kollektivbrygga på Nesoddtangen.

18. og 19. september hadde vi livredningskurs for instruktører og turledere i Nesodden kajakklubb. Kurset hadde 7 deltakere. Innholdet i kurset var blant annet:

• Teori, drukning (inne)
  • Vurdere risiko av vannaktiviteter ute
  • Kasteline (på land)
  • Enkelt søk i vann (tørrdrakt)
  • Førstehjelp (innendørs)
  • Hypotermi (sterk nedkjøling)
  • Sporløs ferdsel

Det var Norges padleforbund (NPF) som betalte kurset for oss. Grunnkurs livredning inngår i en ny kursstige i NPFs kursopplegg. Kursstigen består av Introduksjonskurs (4 t), Grunnkurs (16 t), Førstehjelpskurs (16 t) og Aktivitetslederkurs (16 t). Det er Norges Padleforbund (NPF), Redningsselskapet (RS) og Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet (NTNU)som har utviklet kursstigen i samarbeid.

En av grunnene til at kurset ble veldig vellykket, i tillegg til en kjempefin gjeng som hadde meldt seg på kurset og en trygg og erfaren instruktør, var at vi nå har kjempefine klubblokaler rett på brygga med undervisningslokaler, garderobe og muligheter for å skylle og henge opp drakter og utstyr.

Tidligere har vi hatt livredningskurs i basseng. Med dette kurset får våre instruktører og turledere en mer realistisk erfaring som gjør det enda tryggere å være med på arrangementer i Nesodden kajakklubb.

Her kan du lese mer om den nye kursstigen i livredning ute, Norges padleforbund